Bonustips om att skapa nya vanor

Som ett litet p.s. till mitt senaste inlägg om att skapa nya vanor kommer här ett litet tips som jag själv prövat:

I våras började jag känna att jag satt lite för mycket framför Facebook och strösurfade. Det blev en timme eller två om dagen som stal en massa onödig tid som jag ville använda till att läsa, vila, städa och så. Då såg jag det här inlägget på bloggen Zenhabits.

Jag fick för mig att lägga upp den på mitt skrivbord, så att jag skulle se den varje gång jag använder datorn. Jag tog min favoritbakgrund och lade sedan in texten i ett bildbehandlingsprogram (Gimp) och lagrade som en .jpg-fil och vips hade jag detta:

Linuxmint - zenhabits

Nu ett drygt halvår senare har jag helt loggat ut från Facebook och känner mig mer nöjd med min datoranvändning. Jag tror att detta att jag lade texten som skrivbordsbakgrund, skapade ett obehag inför att öppna Facebook, som gjorde att jag gradvis vande mig av med den vanan.

2 reaktioner till “Bonustips om att skapa nya vanor”

  1. Fantastiskt bra! Jag har skalat ned det mesta av mitt internettande men kan ändå fastna i det där med de tre-fyra bloggar jag följer. Eller snarare så är det nån slags väntan eller sökande efter någon slags upplysning som jag tror jag ska finna på internet… Jag känner mig trött på det och färdig för greatness i stället så nu blir det ”STOPP OCH TÄNK” i stället för ”öppna ny flik :). Gott nytt år!

  2. Igenkännande med tomsurf! Hur känns det nu? känner du dig annorlunda som om mer kvalitetstid?
    Du har inspirerat mig att ta tag i tomsurfen:)
    Känner igen för mig själv och andras beskrivning från det ovan m skriver, som om man ska hitta något.
    God Fortsättning!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *