När ditt barn krisar – några kom-ihåg-punkter

Jag har ju tidigare skrivit ur olika perspektiv om föräldraskap och barns psykiska hälsa. I det här inlägget tänkte jag försöka kort sammanfatta några viktiga punkter att tänka på om du är orolig för hur ditt barn mår. Jag försöker skriva så kort och tydligt som möjligt, eftersom jag vet att det kan kännas bra att ha något tydligt att relatera till när allt känns som jobbigast. Du hittar mer om föräldraskap här på bloggen under rubrikerna Aletha Solter och Barn/föräldraskap.

  1. Ta kontakt med ditt barn. Det vanligaste jag ser när jag ser barn som mår dåligt är att de isolerar sig på något sätt. Och att föräldrarna känner sig handfallna i hur de ska närma sig och nå fram till barnet. Jag vet att det ofta är lättare sagt än gjort, men jag vill ändå uppmuntra dig att göra allt som står i din makt för att öka din kontakt med barnet. Tänk på att de allra enklaste sakerna oftast är effektivast. Kanske känner ni några ögonblick av lugn innan ni släcker lampan på kvällen eller när ni sitter i bilen. Då kan man utnyttja denna stund till att lugnt och försiktigt prata med barnet och kolla av hur det har det. Kanske finns en kusin eller farmor eller landställe eller någon sån plats där barnet trivs. En dag eller helg på ett sånt ställe kan göra under för er relation när allt känns svårt och omöjligt.
    Det kan vara viktigt att våga ta kommandot och med bestämdhet i rösten säga att ”nu går vi en promenad” eller så. Man kan också behöva säga ungefär att ”jag vill vara i en familj där vi hjälper varandra när vi har det tufft, så det är inte okay att du säger att mår dåligt och sen sitter hela kvällen på ditt rum”.
  2. Våga prata om känslor och validera det allra svåraste. En annan vanlig sak jag möter är att föräldrar är rädda att prata om jobbiga känslor för att de tror att det blir värre om man pratar om dem. Särskilt laddat blir det ofta med stark rädsla eller ilska eller när barn tänker på döden. Då gäller det att ta ett djupt andetag och bara ta tjuren vid hornen och lugnt ta upp det där jobbiga. Ett tips kan vara att visa sårbarhet och säga att det är svårt för dig, som vuxen, att prata om detta.
    Det kan låta som en klyscha, men jag tror verkligen till 100 % på att allting blir mindre farligt för ett barn om vi kan prata lugnt om det.
    Läs också gärna min post om giraffspråket.
    Glöm inte heller att du kan vara en förebild när det gäller sårbarhet. Du kan prata om dina egna jobbiga känslor och tillkortakommanden, både som vuxen och barn. Och du kan be om ursäkt för dina mindre goda stunder med barnet, jag tror vi alla är där någon gång att vi låter vårt dåliga humör gå ut över våra barn.
  3. Vem mår sämst, du eller barnet? Det är helt naturligt att man blir väldigt orolig och i obalans när man får tecken på att ens barn inte mår så  bra. Tyvärr är det också vanligt att detta drar upp de allra värsta demonerna och rädslorna i förälderns psyke och det hela slutar i att föräldern är ännu mer i kris än barnet. Om du känner att det är på väg åt det hållet, så är det verkligen viktigt att du bryter denna trend. Exempelvis genom att prata med vänner eller professionella, eller genom att ta dig tid för dig själv. Det är nästan alltid lönlöst att försöka närma sig sitt barn om man inte har något slags grundläggande lugn och acceptans i förhållande till situationen. (läs gärna också posten här på bloggen om hur barn kan trigga sina föräldrar).
  4. Ta dig tid att leka och bara vara med barnet. Detta faller delvis in under punken ett ovan, men det förtjänar att upprepas, att det mest läkande och lugnande för barn ofta är att tillbringa ordentligt med tid tillsammans med en förälder och att man ger utrymme åt både lugna stunder och lek. Är barnet väldigt rädd, så kan man till exempel låtsas att man är världens räddaste förälder. Inte så att man driver barnet, utan så att man tillsammans kan skratta åt vad mycket det finns att vara rädd för här i världen. Nu när allt känns tufft kan det vara läge att tänka tillbaks på vilka lekar som fått er att skratta mest tidigare. (läs mer om lek här på bloggen)

Tips på mer att läsa:

2 reaktioner till “När ditt barn krisar – några kom-ihåg-punkter”

  1. Tack för en underbar blogg! Jag blev mamma för 3 månader sedan till en härlig liten kille som dock haft väldigt ont i magen. Din blogg ger mig stöd. Hade aldrig hört talas om aware parenting men det är sådan jag vill vara. Tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *